scheldeloodsenkoor m.m.v HZO


Pers

Violiste Rosanne Philippens sprankelt

Stravinsky was een hartstochtelijke kaartspeler en zijn balletmuziek ‘jeu de cartes’is daar getuige van. LEES MEER

Zeeuws Orkest op de Franse tour

Het programma van het Nieuwjaarsconcert van Het Zeeuws Orkest (HZO) is net zo afwisselend als het weer van deze weken. Toch was er een rode draad: er werden heel wat composities van Franse componisten gespeeld. LEES MEER

Zeeuws Orkest en violist Van Bellen schitteren

Het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen kreeg een sprankelende opening. De titel Zeeuwse Parels was goed gekozen. Zowel Het Zeeuws Orkest (HZO) als violist Mathieu van Bellen schitterde. Een puike prestatie die het publiek niet snel zal vergeten. LEES MEER

Afwisseling troef bij concerten

De concerten door Het Zeeuws Orkest (HZO) en JeugdOrkest Nederland (JON) waren een weerspiegeling van het weer van het afgelopen weekend. Soms overrompelend, af en toe een frisse wind, afwisseling troef in programma en in belangstelling. LEES MEER

HZO oogst waardering

Het Voorjaarsconcert 2016 brengt bekende werken in combinatie met het minder bekende hoboconcert van Richard Strauss. De eerste symfonie schreef Ludwig van Beethoven in de klassieke stijl van Mozart en Haydn. Toen vond het publiek het te hard en te weinig gevoelig en had men geen oog voor de genialiteit van Beethoven. Nu spreekt men van een licht en romantische compositie, die lekker in het gehoor ligt. HZO experimenteerde met de akoestiek, door de decorzetstukken aan de zijkant van het podium te verwijderen. Dat kwam de klank ten goede. LEES MEER

Smaakvol concert Zeeuws Orkest

Het Zeeuws Orkest (HZO) bracht een nieuwjaarsconcert vol verrassingen. Gekozen was voor muzikaal entertainment en een reeks van goed in het gehoor liggende werken. De Ouverture La Gazza Ladra van Rossini werd vlot en in een stevig tempo gespeeld met herkenbaar getrippel van de diefachtige ekster. Dirigent Ivan Meylemans leidde ‘zijn’ orkest met straffe hand, maar hij zorgde er ook voor dat er ontspannen en met zichtbaar plezier gemusiceerd werd. LEES MEER

Stefan Knuijt weet zijn tuba te laten zingen

Het Zeeuws Orkest dwong donderdagavond bewondering af met een programma dat nu eens helemaal anders was. Op het laatste moment waren nog twee werken toegevoegd. HZO experimenteerde met de akoestiek in De Mythe door het openschuiven van de zijgordijnen op het podium. Dit experiment is geslaagd. LEES MEER

Meylemans inspireert Het Zeeuws Orkest

Het enthousiasme van dirigent Ivan Meylemans slaat duidelijk over op Het Zeeuws Orkest (HZO). Deze dirigent is klein van gestalte, maar groot in overtuigingskracht. Hij leidt met sterke hand en is erin geslaagd om het orkest te leren meer te nuanceren en respect te hebben voor de zachte passages. Het begrip voor piano en forte is zo belangrijk, om het publiek echt te overtuigen. Het programma is afwisselend met voor het publiek toegankelijke muziek. LEES MEER

Spannend concert van HZO

Het Zeeuws Orkest (HZ)) gaat met Ivan Meylemans nieuwe uitdagingen aan met werken van Nederlandse componisten in combinatie met een overbekend pianoconcert van de Rus Rachmaninov. HZO overtuigde volledig en dat bleek al in de Ouverture Gijsbrecht van Aemstel van Johannes Verhulst. Het sombere thema werd mooi geëtaleerd en daarna werd de spanning opgebouwd. Over spanning gesproken, die was zichtbaar aanwezig bij de musici toen ze de première van de eerste symfonie van de Middelburgse componist Christian Blaha brachten. LEES MEER

Afrikaanse jazz, mix van pop en klassiek

Het Nieuwjaar concert van Het Zeeuws Orkest is voor orkest en dirigent dé gelegenheid om buiten de lijntjes te kleuren. Dus géén standaardconcert met een voor-, hoofd- en nagerecht, maar een soort lopend buffet van allerlei hapjes met vooral verschillende smaken. LEES MEER

Feestelijke randje van het Festival

………. Het Zeeuws Orkest nam die avond (3 oktober) ook afscheid van chef-dirigent Joan Berkhemer en bracht een aantrekkelijk programma. De Prélude à l’après midi d’un faune van Debussy met de typische dromerige sfeer en verzorgde soli door de blazers werd iets te weinig sensueel gespeeld. Het was een beetje een uitgebluste faun, maar in Westdorpe (12 oktober) wordt iets bijzonders vertolkt: volgens het programmaboekje van het festival wordt dan een vrouwelijke (onbestaande) faun ten tonele gevoerd. De Sinfonia concertante voor viool en altviool in Es, KV 364 van W.A. Mozart met als solisten Sjaan Oomen (viool) en Dana Zemtsov (altviool), kreeg een ietwat lome invulling. LEES MEER

Musica Cordis verovert harten

In de meer dan 30 jaar dat ik het Zeeuws Orkest (HZO) volg, heb ik zowel diepte- als hoogtepunten meegemaakt. Het Zomerconcert 2014 hoort bij de hoogtepunten. Een integraal Haydn-programma met drie verschillende werken. Een orkest dat de discipline van het koor naadloos volgde en genuanceerd speelde. Maar vooral het koor blonk uit. Het Insanae et vanae curae (een herwerking van een oratoriumkoor) kwam dynamisch juist, interpretatief subtiel, doch helder over. LEES MEER

Celloconcert is hoogtepunt

Het Zeeuws Orkest (HZO) heeft een nieuwe stijl toegepast. Het concert in Terneuzen kreeg helaas een educatief tintje. Je gaat niet naar een concert om minutenlang uitleg te krijgen over het themamateriaal van een ouverture, en zeker niet van een celloconcerto waarbij de rol van de cellist niet belicht wordt. Voor uitleg dient een open repetitie en een programmablad. Het hoogtepunt van het concert werd de vertolking door Floris Mijnders van het eerste Celloconcert van Sjostakovitsj. De orkestbezetting is speciaal: geen kopers, wel houtblazers, een contrafagot en piccolo en een celesta. De hoorn krijgt een speciale solistische inbreng. Hoorniste Jana Suilen kweet zich uitstekend van haar taak. LEES MEER

Afsluiting met volbloed strijkmuziek

Een nieuw muzikaal jaar beginnen met dansen en melodieën uit Oost-Europa staat gelijk aan een wervelende start. Het Zeeuws Orkest (HZO) liet eerst met veel koper en slagwerk de Cavalerie van Suppé binnen marcheren en gaf zich daarna volledig over aan de warme klanken en kleuren van de Hongaarse dansen van Brahms. LEES MEER

Oerromantische interpretatie Verhey van vioolconcert Bruch

Emmy Verhey speelde het vioolconcert van Bruch. Haar interpretatie was oerromantisch. Haar viool is een prachtinstrument. Het vibrato, het flageoletspel, de dubbelgrepen en de virtuoze passage werden gedegen gespeeld, maar vooral de warme lage tonen in de cantilene klonken overtuigend. In het Adagio bewoog de soloviool zich soepel boven de warme klankgolven van het orkest, dat in de tussenspelen iets te hard speelde, maar prima terugplooide als er met de viool werd gedialogeerd. De finale werd energiek en virtuoos vertolkt. LEES MEER

Opera en humor gaan samen

Sopraan Francis van Broekhuizen heeft een hoofdrol in de zomerconcertserie van Het Zeeuws Orkest. “Ik probeer de vooroordelen rond opera weg te breken.” Brouwershaven – Ze zingt prachtig, maar heeft ook een niet gering komisch talent. “Mijn recitals zijn conferences met mooie muziek. Die combinatie is heel gek. Je verwacht bij een operazangeres niet een soort halve cabaretvoorstelling. Die combinatie zet mensen vaak op het verkeerde been en dat wordt heel leuk gevonden.” LEES MEER

Sprookjesachtige, verhalende muziek

Er was eens… een orkest. Een orkest met enthousiaste musici uit Zeeland en Noord-Brabant. Ze speelden jaren samen en genoten van de muziek en de reacties van het publiek. Maar mooie sprookjes krijgen vaak onverwachte wendingen en toen…… LEES MEER

Zeeuws Orkest biedt muzikaal feestje met Nieuwjaarsconcert

Het Prom sfeertje was aanwezig. HZO had het noodweer van de Zeeuwse Overheid, die drastisch in de subsidie sneed, nog maar net weerstaan, maar liet zien dat het flexibel en strijdbaar is. De musici maakten van het Nieuwjaarsconcert gewoon een muzikaal feestje. De Latijns-Amerikaanse muziek leent zich daar uitstekend voor. Tijdens de uitvoering waren er technische hoogstandjes en vaak swingende…… LEES MEER

Geen zinnige Zeeuw kan zonder

Het Zeeuws Orkest is succesvoller dan ooit en trekt veel publiek. Begrijpelijk, want het orkest bevat veel kwaliteit en heeft een toegankelijk reportoire. Toch is het voortbestaan van het orkest in de huidige vorm onzeker door de dreigende bezuinigingen op de Provinciale subsidie voor cultuur. Dat is moeilijk te begrijpen als je ziet hoeveel mensen voor relatief weinig geld door het…… LEES MEER

Voorjaarsconcert HZO vol weemoed

Het Zeeuws Orkest (HZO) zorgt elke keer voor verrassingen. Terwijl het voorjaar warmte brengt en blijdschap in menig Zeeuws hart, speelt HZO een voorjaarsconcert met romantische werken die bol staan van nostalgie en weemoed…… LEES MEER

Licht verteerbaar, goed geserveerd

Het Zeeuws Orkest houdt vast aan de traditie om één ker per jaar een concertserie te verzorgen waar het publiek ongedwongen van smult. Het Nieuwjaarconcert heeft een hoog verstrooiingsgehalte en verloopt in de sfeer van the Night of the Proms. Interviewtjes tussendoor, wat uitleg over de werken en een snoer van kortere composities dit licht verteerbaar zijn. Hapklare brokjes die…… LEES MEER

Zeeuws Orkest speelt Land of Hope

Op 12 januari 2012 besteedde Omroep Zeeland aandacht aan het Zeeuws Orkest, naar aanleiding van de nieuwjaarsserie. Dit nieuwsitem bevat een interview met Wietske Lelie en twee van de solisten uit de serie, Annemiek de Bruin en Kees van der Heijdt…… LEES MEER

Visitekaartje Zeeuws Orkest

Enkele musici van Het Zeeuws Orkest (HZO) staan op de trappen van de kerk in Sluis met een beker koffie in de hand. Nog snel een opwarmer voor het grote werk begint. Het publiek bestaat vooral uit mensen uit de omgeving van Sluis, op een enkele uitzondering na. De musici van HZO ogen ontspannen, maar willen wel een goede prestatie neerzetten, tenslotte willen ze bewijzen dat Zeeland dit orkest…… LEES MEER

Indrukwekkend met wisselende emoties

Wat maakt een uitvoering van de Missa da Requiem van Verdi zo aantrekkelijk? De geladenheid van de compositie, de afwisselende ritmes en emoties of de wijze waarop Verdi, als ongelovige, zo subliem een mis in dramatische stijl componeerde, waarin hij vrede en troost verpakte? Wat de geloofsovertuiging van de toehoorder ook is, hij of zij wordt gegrepen door de emotionele muziek die gaat van…… LEES MEER

Bornkamp zorgt als enige voor vuurwerk

Het Zeeuws Orkest (HZO) gaat in het voorjaarsconcert op reis naar Parijs. Het Parijs van na de eerste wereldoorlog. Parijs… dan denk je aan gebouwen, de Seine, terrasjes, theaters en cafés, aan de sfeer van warmte en een overdaad aan kleuren. Je verwacht dus vuurwerk tijdens het voorjaarsconcert. Dat vuurwerk kwam van de saxofonist Arno Bornkamp, maar de bijdragen van het orkest waren…… LEES MEER

Een bont boeket met bekende werken

Zowel de term Nieuwjaarsconcert als Proms staat voor een programma vol afwisseling, een concert met gemakkelijke en liefst bekende muziek die licht verteerbaar is. En daarbij komt nog een vleugje humor. Het Zeeuws Orkest (HZO) scoorde op dat punt met werken van Nicolai, Smetana en Johann Strauss jr. Het familiale gehalte werd verhoogd door het optreden van mensen uit de eigen gelederen en drie…… LEES MEER


Back to Top ↑